{"id":3880,"date":"2015-04-13T09:00:54","date_gmt":"2015-04-13T07:00:54","guid":{"rendered":"http:\/\/www.jorisluyendijk.nl\/?p=3880"},"modified":"2015-04-22T09:19:22","modified_gmt":"2015-04-22T07:19:22","slug":"nrc-opinie-debat-bankiers-leven-in-een-amoreel-universum","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.jorisluyendijk.nl\/nrc-opinie-debat-bankiers-leven-in-een-amoreel-universum\/","title":{"rendered":"NRC Opinie & Debat: ‘Bankiers leven in een amoreel universum’"},"content":{"rendered":"
Op zaterdag 11 april publiceerde Joris Luyendijk een groot opiniestuk over de\u00a0amorele mentaliteit\u00a0in de financi\u00eble sector en daarbuiten.<\/p>\n
‘De afgelopen twee maanden heb ik in Nederland tientallen lezingen gegeven over mijn onderzoek naar de banken, en daar kwam keer op keer dezelfde reactie uit de zaal: die beschrijving van banken in de City doet mij enorm denken aan … mijn zorginstelling of universiteit, de scholengemeenschap of beveiligingsbranche waar ik werk. Extreem gegroeide organisaties waarin het management stuurt op kwantitatieve en dus amorele \u2018targets\u2019.
\nOok de publieke omroep kent een sterke parallel met de banken: omroepdirecteuren die zichzelf enorme salarissen toekennen, presentatoren die enorme \u2018beloningen\u2019 bedingen door te dreigen met een overstap naar de commerci\u00eblen. Intussen worden programma\u2019s niet primair beoordeeld op inhoudelijke kwaliteitscriteria maar op kijkcijfers. Amoreel.’<\/p>\n